2. Studieopgave

Min designopgave tog udgangspunkt i at jeg ønskede at lave et smykke til en lille pige!
Jeg ønskede at smykket skulle udtrykke noget uskyldigt feminint og samtidig være et symbol på kærlighed.
Jeg startede med at eksperimentere i et blomstertema. Jeg lavede prøver på forskellige brosher, både i filt og organza, smeltet i kanterne. Smykkerne fik ikke det udtryk jeg ønskede, materialet fik et fastalavsagtigt præg, som gjorde at ønsket om kærlihedssymbolet ikke kam til udtryk.
Jeg arbejdede videre i et hjertetema, først i sølv og derefter i plexieglas. Begge materialer blev savet ud, hvilket gjorde at de fik en for "koldt" og skarpt udstråling. Da det skulle være til en lille pige, fandt jeg ud af at det jeg manglede var noget Buttet! Altså søgte jeg et materiale der kunne gøre smykket  3 dimentionelt  
Jeg afprøvede ben som materiale. Dejligt "ægte" materiale, som dog havde en mistænkelig lugt under fremstillingen... Denne forsvandt dog heldigvis!
Jeg valgte at hænge hjertet i en lædersnor, igen for at understreje denne følelse af noget ægte.







Undervisningsforløb – materielt design.

Målgruppe: Pigehold 4 klasse.
Vi har valgt at dele eleverne op i et drenge og et pigehold for at tilgodese forskellige interesser og skabe mulighed for større fordybelse.
Projekt: Et filteforløb med blomstertema.
Blomsterne skal bruges til dekoration på tøj, tasker og lign…
Tidshorisont. 1 modul a 90 min gange 4.

Vi har valgt at arbejde med filt for at udfordre elevernes evne til at arbejde kreativt med deres designproces. For at blive inspireret vil vi pirre elevernes nysgerrighed, ved at bede dem søge på nettet efter gode ideer og lægge dem ud på deres egne blogs – eksempler ligger på forsiden af denne blog. Gøres dette vil eleverne hurligt opdage at der ligger billeder og klip fra alle lande i hele verden, dvs også på sprog de ikke forstår. Alligevel, eller måske netop derfor, håber vi de vil finde det inspirerende.
 Derefter skal eleverne arbejde med de forskellige teknikker, som de er blevet introduceret til via fotostory udlagt på you-tube, Det er meningen at eleverne skal eksperimentere med metoden og den skabende proces. Det er vores erfaring at mange elever på dette alderstrin finder stor glæde ved at kopiere lærerens model og ligeledes ønsker at lave ting magen til deres kammerater. Derfor synes vi det er spændende at udfordre eleverne, da dette materiale er umuligt at styre 100 %.
Når man arbejder med filtning kan man få følelsen af at det har sit eget liv, og designprocessen har et element af tilfældighed som det er vigtigt at arbejde med og ikke imod….
Mange børn bruger energi på at forholde sig til om produktet er ”færdigt” ”rigtigt” ”perfekt”. Disse ideer vil blive udfordret i arbejdet med filtblomster, da de ikke nødvendigvis nogensinde er færdige men altid kan videreudvikles og ”merdesignes”

Materialevalg: Karteflor, nålefilt, silke og tyl.
Filtenål, sæbevand, bambusmåtter.